09 d’octubre 2016

Pastís d'aniversari: 4 anys - Pastís despullat {naked cake} de llimona amb lemon curd

4 anys! L'Iris ja ha fet 4 anys! 




El pastís d'aquest any NO és de xocolata! Per sorpresa de tots, aquest any va demanar-me un "pastís de llimona amb floretes". I ho va mantenir fins al darrer moment. 

L'aniversari va ser ja fa 2 setmanes però amb la publicació dels bombons de crispetes per la Meritxell i que hem estat constipats, s'està fent tard!! Però més val tard que mai!!

L'aniversari va caure en divendres. Ja d'entrada els aniversaris que cauen dins la setmana laboral no donen massa marge per la improvisació, proves i/o repeticions però per si això no fos prou inconvenient...


... sabeu aquelles coses que us prometeu NO fer mai i acabeu fent?! Doncs l'Iris va celebrar el seu aniversari 4 vegades!!! Amb 4 pastissos/dolços diferents!!!! I això que jo era (i encara ho sóc) de les que defensava que 1 aniversari = 1 festa!!! Però sembla que és impossible congeniar la família, els amics, l'escola i la granja a la que va 1 cop a la setmana. Un anar de cul!!


Per sort, em vaig inspirar ràpid gràcies a Buttered Side Up. Però només va ser això: inspiració! Amb una setmana així de cronometrada, vivint entre la feina i la cuina, les receptes havien de ser segures. Així que la base d'aquest pastís és, altra vegada, l'emblemàtica coca de iogurt!☻

Amb una crema de mantega que parteix d'un merenga suís com a cobertura i una bona cullerada de crema anglesa de llimona casolana, la senzilla i polifacètica coca de iogurt va convertir-se en un pastís despullat o #nakedcake de 3 pisos que va deixar a l'Iris amb la boca oberta.




Vam celebrar l'aniversari al "Malatelier" de la Lemady. I va ser una "Storycraft" on es va combinar l'explicació d'un conte sobre flors i colors amb una activitat artística on poder deixar anar la creativitat. 




















l'Iris i tota la colla s'ho van passar teta i jo trobo fantàstic que la pintura i la purpurina (que hi van ser a quilos) es quedessin fora de casa! ☻


Segurament és el pastís que m'ha deixat més satisfeta de tots els que he fet fins ara. Va sortir molt bé, bo i lligava amb la festa d'aniversari. Tan bé, tan bo i tan ben lligat que un parell de mares dels nens convidats a l'aniversari em van preguntar a on l'havia comprat perquè feia goig de veritat i era boníssim!! I jo... estarrufada com un paó i ben cofoia dient a tothom "comprat? No! L'he fet jo!" 

Mare meva quina arrogància!! Però vaja... la falsa modèstia no és pas millor així que val més ser sincers i reconèixer que SÍ! Que estic molt orgullosa del pastís! Què carai! ♥

Ingredients


Per l'esponja



Pel farciment

  • 400 grams de crema anglesa de llimona (lemon curd) - la podeu comprar o fer-la a casa fàcilment

Per la cobertura - crema de mantega partint d'un merenga suís

  • 180 grams de clares d'ou - 5 ous
  • 300 grams de sucre
  • 395 grams de mantega tallada a trossos i a temperatura ambient
  • 1 i 1/2 cullereta de suc de llimona


Procediment 


Una cosa fantàstica d'aquest pastís és que tot es pot fer amb antelació. L'esponja, per exemple, la vaig fer el dimecres i la vaig congelar. M'agrada congelar les esponges perquè, a part de la part pràctica, trobo que guanyen humitat i  són més fàcils de decorar.


Per l'esponja

Com que volia aconseguir un pastís alt i elegant, vaig fer servir 3 motlles d'uns 20x4 cm. Si no teniu aquests motlles, NO passa res! Podeu fer la recepta amb el motlle rodó tradicional i talleu les diferents capes amb una lira talla pastissos. 

La meva recepta de la coca de iogurt, és ideal per un motlle tradicional de 25 cm de diàmetre i/o per omplir 2 dels 3 motlles que vaig utilitzar jo. 


Pel pastís que us porto avui, vaig fer 2 coques, vaig aconseguir 4 esponges, en vaig utilitzar 3 i la quarta la guardo congelada per improvisar un pastís en el moment que el necessiti.  


Pel que fa a l'esponja no té més secret que seguir la recepta. Us donaria però un parell de consells que, amb el temps, trobo cada vegada més útils...



  1. Si les feu amb antelació: una vegada freda, la tapeu bé amb film de plàstic i les poseu al congelador ben planes perquè no es trenquin. Les traieu uns 35-40 minuts abans de decorar-les.  
  2. Si feu la coca i de seguida voleu fer el pastís: un cop estiguin fredes, poseu-les (en aquest cas no cal embolicar-les) uns 10-15 minuts al congelador perquè agafin certa fermesa i sigui més fàcil treballar-les. 


Pel farciment

Si feu la crema de llimona a casa, el meu consell és que la feu també amb antelació o, com a mínim, la nit abans. Així estarà freda del tot i haurà adquirit la consistència ideal per treballar-la. 

Si feu servir la meva recepta, la quantitat resultant és ideal per aquest pastís! PERÒ... ja que ens hi posem... dupliqueu la recepta i aprofiteu per gaudir-ne durant uns dies o per fer altres receptes amb lemon curd☻ Val la pena!! 

Per la cobertura

Un termòmetre per controlar la temperatura de la merenga és molt recomanable.
  • Poseu un cassó amb un dit d'aigua al foc fins que bulli.
  • Ara necessitarem un bol que puguem posar al bany maria i que, al mateix temps, pugem fer servir per muntar les clares. Jo he utilitzat la cubeta de la Keenwood.
  • En el bol que hem escollit anteriorment, barregem les clares d'ou i el sucre.
  • Poseu el bol al bany maria i, sense deixar de remenar, deixeu que les clares i el sucre s'escalfin fins arribar als 71°C. Si no teniu termòmetre, deixeu la barreja al bany maria fins que les clares s'hagin escalfat i el sucre estigui completament desfet. 
  • Seguidament col·loquem el bol sota el robot de cuina i fent servir el globus, bateu la barreja a velocitat màxima fins que la merenga sigui ben ferma i brilli. Trigareu uns 10 minuts. Al acabar, el bol del robot s'hauria d'haver refredat. Si veieu que el bol encara és calent, refredeu-lo una mica amb un drap moll d'aigua freda. 
  • Tot baixant la velocitat de la màquina al mínim, començarem a afegir la mantega molt poc a poc. Haureu de tenir paciència perquè és molt important que aneu afegint les peces de mantega una a una i que bateu un xic abans d'afegir-hi el següent. La feina a fer és ben poca i el resultat es mereix l'estona que li dedicarem ☻ No us espanteu però jo vaig trigar uns 30 minuts! Llegiu "Notes"





  • Finalment hi afegim el suc de llimona i batem un parell de minuts més. 


Arribats a aquest punt ja tenim tot el que ens cal per muntar el pastís. Per fer-ho, no hi ha secret:
  • Poseu la base del pastís sobre la plata de servir. 
  • Poseu la crema de mantega dins una mànega pastissera i resseguiu l'entorn del pastís tot dibuixant un cercle ample. L'amplada és opcional. Normalment un gruix d'1-1.5 cm. és perfecte. Jo l'he fet més ample perquè al ser per nens, tampoc no volia que la crema de llimona els caigués per tot arreu. Jugueu amb els vostres interessos. I penseu que si hagués estat per mi, hauria fet un cercle de només 0.5 cm de crema de mantega i TOT el centre de lemon curd!!! M'ENCANTA!!! ☻♥
  • Com ja us he anticipat, ompliu l'anell amb la meitat de la crema de llimona.



  • Col·loqueu el segon pis d'esponja i pressioneu lleugerament per fixar-lo. 
  • Repetiu l'anell de crema de mantega i el farcit amb la crema de llimona. 
  • Col·loqueu la darrera capa d'esponja tot posant-la cap per avall. És a dir, col·loqueu la part tallada cap amunt. 
  • Pressioneu lleugerament una darrera vegada i assegureu-vos que el pastís queda recta i les diferents capes estan alineades. 


Ara ja només ens queda aplicar el que els anglesos anomenen "crumb coat". Amb català i per entendre'ns, direm que ens falta omplir els buits i acabar de cobrir el pastís amb una fina capa de cobertura. D'aquesta manera l'esponja i les possibles engrunes que es poguessin desprendre del pastís queden ben segellades i ajuden a mantenir la humitat dins el pastís. 

Com a curiositat i per si algú no està familiaritzat amb els "naked cakes"  dir que aplicar-los el "crumb coat" és el mateix que es fa quan volem vestir el pastís amb una capa de fondant o de massapà i, al no fer-ho, deixem el pastís despullat! D'aquí el nom ☻ 

Per aplicar aquesta darrera capa de crema de mantega, jo us recomanaria una vegada més, que si no treballeu amb esponges congelades i teniu espai al vostre congelador, poseu el pastís sencer al congelador durant uns 10-15 minuts. D'aquesta manera les esponges queden un xic dures i podem cobrir el pastís sense por a arrossegar-les. 

Seguidament:
  • Posem una bona quantitat de crema de mantega a tot l'entorn del pastís.
  • La repartim bé amb una espàtula plana tot omplint els possibles buits que puguin quedar entre les capes.
  • Posem igualment una bona porció de crema de mantega a la part superior del pastís. 
  • Allisem i polim la superfície. 
  • Retirem la crema que sobri tot deixant el gruix suficient per poder-hi enganxar, més tar, la decoració. 
  • Netegem l'espàtula amb aigua freda sempre que sigui necessari.
  • Continuarem allisant i polint l'exterior del patís fins a deixar-lo tot cobert amb una fina capa de crema de mantega que ens l'igualarà tot però sense tapar les esponges.  
  • Un cop tenim un pastis despullat a ens agrada a nivell visual, ja el podem acabar amb les decoracions escollides. 

No cal dir que la decoració final és cosa de cadascú. De tota manera, si us agrada i us interessa el que vaig fer jo, us en faig un resum: 
  • Una setmana abans, vaig fer unes flors amb pasta Fimo (plastilina de forn).
  • Els hi vaig fer un forat petit amb un fil ferro i les vaig enfornar seguint les instruccions que venien amb la plastilina. 
  • Un cop cuites, les vaig enfilar a uns filferros (vaig tallar diferents mides) dels que s'utilitzen per fer tiges a les flors de sucre.
  • Vaig combinar les flors amb perles de colors i ho vaig fixar utilitzant les fixacions que s'utilitzen per fer bijuteria.  
  • Al centre del pastís hi vaig col·locar un tub del que s'utilitzen també per decorar amb flors... us poso millor una foto ☻ 

  • Vaig introduir tots els filferros, ja guarnits, dins el tub per tal d'aconseguir l'efecte font.
  • Amb una mica de la crema de mantega que em va sobrar i una boca e mànega pastissera amb forma d'estrella, vaig dibuixar 5/6 rosetes repartides al peu de la font de flors. 
  • Finalment, vaig coronar les flors de crema de mantega amb papallones de pa d'àngel. 


I s'ha acabat!! 



Estic encantada d'haver sorprès a l'Iris pel seu aniversari i de poder compartir aquest pastís amb vosaltres. Si, a més, us agrada... jo ja em dono per satisfeta.

I aneu-vos preparant que ja us he dit que l'Iris va fer 4 festes...

Fins aviat!

NOTES
  1. La crema de mantega- Aquesta crema de mantega pot semblar complicada i entretinguda. Ho és! No us enganyaré, no. És entretinguda perquè complicada NO! Avisar-vos de que pot ser que al començar a afegir la mantega a la merenga suïssa veieu que es talla, NO us espanteu! Continueu i veureu que ràpidament torna a agafar fermesa. I no m'agradaria deixar-ho a aquí... perdoneu-me que insisteixi en una cosa: al portar com a base la merenga suïssa, la consistència d'aquesta crema de mantega és sensacional! És perfecta per decorar magdalenes, pastissos, cupcakes, coques, mones,... el que més us inspiri. I no baixa!! Aguanta dies a la nevera. Si no la poseu dins la mànega pastissera, un cop recuperi temperatura ambient, li podeu donar un cop de batedor i la tindreu com acabada de fer. Si ja la teniu dins la mànega pastissera (perquè us n'ha sobrat i la voleu aprofitar) espereu que agafi temperatura i seguiu com si res. Si ja fa molts de dies que la teniu a la nevera (amb molts de dies vull dir ben bé 10 dies) dins la mànega pastissera i al utilitzar-la de nou us sembla que surt tallada, podeu fer 2 coses i totes dues funcionen!
      • La traieu de la mànega i la torneu a batre.
      • La feu servir tot escampant-la per sobre la coca o el pastís tal i com es fa amb les cremes. 

11 comentaris:

  1. No tinc paraules....Es un pastís de medalla!!! T'ha quedat espectacular!Aquest tipus de pastissos, tan alts, queden preciosos i l'acabat sense acabat m'agrada molt. L'únic que em fa una mica de por és la crema; de fet és sentir la paraula "merenga" i començar a suar....Però està clar que val la pena posar-hi per fer una pastís tan impressionant com aquest!! Molts petonets per l'Iris...i per la mamá!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. 😀 Gràcies reina! I no li tinguis por a la merenga!! Jo també li tenia i durant molt temps la vaig evitar. Quan em vaig omplir d'energia i li vaig plantar cara, em vaig adonar que no n'hi havia per tant!! 😂😂😂😂 Veuràs com surt!!
      Petons

      Elimina
  2. Un pastís de princesa!!! T'ha quedat fantàstic i amb receptes segures el sabor tant sols podia ser deliciòs! Segur que ella també n'estava molt d'orgullosa de tenir una mare que faci pastissos tan macos i bons! Els naked cakes sembla que donen molt de joc i ben decorats m'agraden més que els amb fondant! 4anys=4 festes, 5 anys=5 festes :o)
    Petons i bona setmana
    Palmira

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, jo cada vegada necessito menys tot el tema del fondant! 😅 I NOOOO!! NO penso fer 5 festes l'any vinent!! Bogeria total!!! 😂😂😂😂

      Elimina
  3. Ooooh! preciós!! 4 anyets però amb les idees ben clares, eh? T'has ben lluït amb aquest pastís! Felicitats a les dues!petons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Teresa, caràcter es pot dir que en té! 😂😂😂😂😉

      Elimina
  4. Per molts anys, Iris.
    El pastis .... una meravella.

    ResponElimina
  5. Que bueno y bonito que te ha quedado.Felicidades a las dos.Estoy seguro que lo disfrutasteis mucho este pastel aniversario.
    Peto

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs sí Miquel!! Ens ho vam passar bé i tothom content! 😀
      Una abraçada

      Elimina
  6. Hola Dolors. Aunque con cierto retraso quiero hacer llegar mi felicitación a la cumpleañera y que siga cumpliendo muchos más y también para ti para que nos sigas deleitando con estas maravillas que haces.
    Seguro que tanto Iris como el resto pasaron una velada sensacional y como broche de oro esta tarta que seguro hizo las delicias de todos.
    Un abrazo.

    ResponElimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...