25 de gener 2015

Sopa de prunes amb mandonguilles de sèmola de blat dur

Al llegir que la proposta de "Memòries d'una cuinera" per aquest mes de gener eren les mandonguilles vaig pensar que no participaria ja que les mandonguilles donen més per salat per no pas per una recepta dolça. La inspiració va arribar dinant a l'escola ☺





El blat dur (triticum durum) es coneix bàsicament per ser el blat amb el qual es fa la pasta però té moltes altres utilitats i serveix per elaborar plats tan dolços com salats. Igualment la sèmola d'aquest cereal és la base del coscous, el bulgur i s'està posant molt de moda a l'hora de fer pa ja que té un elevat contingut de proteïnes i gluten.

Jo, sincerament, no tenia la sèmola de blat dur massa per mà fins que no vaig arribar a Suïssa. A aquí s'utilitza amb molta freqüència i a l'escola tenim un dinar que consisteix amb una papilla de sèmola de blat dur (de preparació similar a l'arròs amb llet) amb compota de poma. Sí... ho heu llegit bé: un dinar!! ☺ La primera vegada que m'ho van servir em vaig sentir com si hagués arribat tard al menjador i només em donessin les postres!!!! Molt estrany, de veritat!! Però llavors vaig recordar allò de "només els individus més ben adaptats al medi on viuen sobreviuran" i m'ho vaig menjar sense piular i és bo!! MOLT BO!! 

Per altra banda a Alemanya entenen les mandonguilles (Klösse, Knödel, Nocken, Klösschen,...) com a pilotetes fetes amb una gran varietat d'ingredients. Les fan de carn com nosaltres però també de patata, de pa i com ja us deveu imaginar, de sèmola de blat dur. A vegades fins i tots les fan farcides i són el guarniment d'infinitat de plats salats amb salsa o dolços amb confitures i cremes de vainilla. 



Ja tenim les mandonguilles! Només havia d'acabar de polir el plat. Tenia clar que no volia una crema. Volia que s'assemblessin a l'idea de mandonguilles que tenim nosaltres però mandonguilles de sèmola de blat dur dolces amb sèpia o pèsols... diem que NO!!! Em calia una sopa i la solució va arribar al netejar el congelador: prunes!!!! ☺

Anem-hi!




Ingredients

Per les mandonguilles


Us en sortiran més o menys depenen de la mida que les feu. A mi me n'ha sortit unes 30 i són de la mida d'un raïm. 
  • 250 gram de llet
  • 4 grams de mantega
  • 12 grams de sucre
  • 1 polsim de sal
  • 1 punta de llavors de vainilla - opcional
  • 100 grams de sèmola de blat dur
  • 1 ou
  • Aigua i sal per bullir-les


Per la sopa de prunes

  • 1 kg de prunes - fresques o congelades
  • 100 ml de vi rosat o negre - a mi m'agrada més rosat.
  • 300 ml de suc de poma
  • 90 grams de sucre morè 
  • 20 grams de sucre avainillat
  • Canyella en pols al gust


Preparació

Les mandonguilles 


Abans de començar ompliu l'aigüera amb 2 dits d'aigua freda i llavors:
  • Poseu la llet, la mantega, el sucre, la sal i les llavors de vainilla en un cassó al foc.
  • Ho manteniu a temperatura moderada mentre aneu remenant per desfer bé el sucre, la sal i la mantega. 
  • Així que arrenqui el bull ho retireu del foc i hi avoqueu la sèmola sense parar de remenar. Veureu que poc a poc va espesseint. Continueu remenant fins que el traçat del remenar sigui visible a la sèmola.
  • En aquest moment hi afegiu l'ou lleugerament batut i remeneu de nou fins que tot plegat torni a agafar consistència.
  • Finalment deixeu el cassó dins l'aigua freda a l'aigüera, sense tapar doncs no volem pas que la condensació ens hi afegeixi aigua i ens espatlli la consistència. Igualment vigileu que no hi degoti aigua de l'aixeta o que no hi tireu res a sobre per "despiste" Creieu-me: sé de què parlo!! ☺
  • Mentrestant porteu un altre cassó amb aigua i un polsim de sal a ebullició. 
  • Igualment preparareu un bol amb aigua freda que posareu prop del fogons. Ens servirà per anar-hi refredant les mandonguilles a mida que estiguin cuites.
  • Quan l'aigua salada bulli, li baixeu el foc i amb l'ajuda de dues culleretes de cafè (ben remullades amb aigua freda) aneu agafant boletes de sèmola i l'aneu tirant dins l'aigua bullent. Per tirar les mandonguilles a l'aigua, feu-ho amb un cop sec de la cullera contra al cassó. La sèmola té tendència a enganxar-se i si espereu que la massa caigui pel seu propi pes... us quedaran més aviat xurros en comptes de mandonguilles. Si aquest fos el cas NO PATIU!!! A la sopa li serà ben igual☺ 
  • Veureu que les mandoguilles primer s'enfonsen i suren així que estan cuites. 
  • Les aneu traient amb una escumadora i les refredeu de seguida dins l'aigua freda que teniu preparada.
  • Repetiu aquests darrers passos mentre us quedi sèmola.
  • Quan acabeu les pesqueu de l'aigua freda tot deixant que s'escorrin bé i les poseu sobre un plat o safata. Les reserveu.


La sopa

  • Poseu les prunes, el vi, el suc de poma, el sucre i la canyella en pols (jo també hi poso 2 branques de canyella extres però no cal. Només ho faig perquè m'agrada trobar-la al plat ☺) dins una cassoleta al foc.
  • Quan comenci a bullir li baixeu el foc i deixeu que es coguin les prunes durant uns 15-20 minuts (*) 
  • Passat aquest temps ja podeu apagar el foc i deixeu que la sopa reposi uns minuts.


(*) Si les prunes són congelades no les deixeu coure més de 10-15 minuts o us quedaran ben aixafades.


I ja està!! Es serveix la sopa de tèbia a calentona sense que arribi a cremar i s'hi posen les mandonguilles dins. 



És una sopa genial a aquesta època de l'any. Pot ser un entrant original, unes postres o un fantàstic reconstituent al tornar a casa després d'haver passat fred, un sopar, un dinar o un esmorzar. És un plat "tot terreny"!

L'Olor a canyella barrejada amb l'olor del vi i les prunes ens porta reminiscències del Nadal i fa que ens vingui de gust menjar-la asseguts al sofà i sota una manta. Feu-ho!! Un dia és un dia!! Demà ja tornareu a la taula☺ 

Si no teniu prunes també podeu fer servir peres. Perd una mica el vel romàntic però la sopa és igualment bona i sorprenent!! 

I finalment  dir-vos que el vi es cou tot perdent part de l'alcohol però no el perd pas tot. Si ho feu per nens feu servir només suc de poma (en necessitareu 400 ml) Parlant del suc de poma... hauria de ser el més natural possible. 

Ai! I dir-vos que les mandonguilles les podeu guardar perfectament dins la nevera tapades amb film transparent durant 2-3 dies. Igualment la sopa la podeu fer avui i anar-la escalfant a mida que la volgueu menjar. A la nevera us aguantarà fins a una setmana però dubto que duri tant☺



Vinga, animeu-vos a fer aquesta sopa que no és gens difícil i us agradarà molt!!

9 comentaris:

  1. Unes mandonguilles ben originals. Estupenda recepta. Sempre s'aprenen coses noves. Petonets

    ResponElimina
  2. Ostres, quin plat tan bo i tan original! Això sí, és ben curiós que mengeu plats dolços com a dinar, no se m'hauria acudit mai.... Quantes coses em queden per aprendre! Petons.

    ResponElimina
  3. Apa quin plat més original!! lo del dinar dolç m'ha semblat molt curiós, però com tu dius, si ens hem d'adaptar... doncs som-hi! Un petonàs!

    ResponElimina
  4. Guau però quines mandonguilles tan originals Dolors! No m'estranya que el plat quedés com a la última foto, em sembla que jo l'hagués deixat exactament igual!

    Petons!!

    ResponElimina
  5. Aquestes mandonguilles si que són originals! T'he vist al Mytast i he vingut a convidar-te, jo també tinc un bloc i ara estem sortejant un lot de productes Castey valorat en 160€, t'animes a participar? M'encantaria comptar amb tu! Tens tota la informació aquí http://lesreceptesquemagraden.blogspot.com.es/2015/01/1-any-del-bloc-i-concurs-1-ano-de-vida.html
    Una abraçada!

    ResponElimina
  6. Molt originals, no m'esperava una recepta dolça, em sembla genial!
    M'ha agradat molt llegir la història del menjador.
    Moltíssimes gràcies per participar a Memòries.

    ResponElimina
  7. quina proposta més original!!!! moltíssimes gràcies per la vostra aportació dolça. petonets

    ResponElimina
  8. Quines mandonguilles més originals!! Tenen una pinta boníssima!!!
    Clara

    ResponElimina
  9. Que originals i bones, no et coneixia, ens anirem veient!!

    ResponElimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...