14 de juliol 2013

Núvols de merenga suïssa amb compota d'agrassó i nata refrescada



l'Agrassó o grosella espinosa es fruita de temporada a Suïssa. 

Per mi, aquesta ha estat la primera vegada que m'he l'he posada a la boca i... és una fruita sorprenent. Quan la veus, ja sigui als jardins de molta gent o al supermercat, i t'adones que tothom es llença a comprar-ne o collir-ne, tens la sensació que t'estàs perdent la millor fruita de món. Per això vaig decidir-me a comprar-ne. 


Llavors ve el moment de clavar-hi queixala i com que et recorda als raïms t'esperes una fruita dolçeta i NO!!!! De fet, el gust és més semblant al del kiwi però al del kiwi que encara no ha madurat del tot. Així que mentre fas una ganyota et preguntes: "i ara? no és que m'hagi agradat especialment, la veritat"... Però llavors algú et diu: "n'has de fer una compota i espera a provar-la amb nata i una bona merenga" i et donen la recepta d'una revista molt coneguda: "Sweet Dreams" i com que tens 250 grams (menys 1) d'agrassó a la nevera decideixes, gens convençuda, agafar el toro per les banyes i fer la recepta. 

El resultat... doncs SI! La combinació amb la merenga i amb la nata li treu acidesa i fa que no maleeixis el moment en què vas comprar-los!!!!! ☺

El post d'avui són 2 receptes diferents que al final s'uneixen a l'hora de fer el muntatge. I que, tant l'una com l'altre, es deixen fer amb antelació i de manera completament independent. 

La merenga suïssa

Al final, no vaig seguir del tot la recepta que m'havien donat ja que vaig decidir-me per la merenga suïssa.  

Aquesta merenga té la particularitat que es cou al bany maria. Això fa que agafi més cos i consistència que la francesa o italiana. És perfecta per decorar pastissos o per utilitzar amb la mànega pastissera al mateix temps que es pot tenyir o, fins i tot, cremar per tal de donar-li un acabat especial. A mi m'agrada molt perquè a més del seu cos, també és més brillant i vistosa que la resta.

Ingredients

La recepta que jo vaig utilitzar és la recepta bàsica però se li pot afegir el que us sembli més convenient com ara canyella, cacau, etç. Em van sortir 6 núvols.
  • 4 ous - les clares
  • 320 g de sucre
  • 1 cullereta de suc de llimona
  • colorant blau (opcional)

Procediment

Escalfem el forn a 90°C

  • Posem les clares i el sucre dins un bol metàl·lic i ho portem al bany maria mentre anem remenant.
  • La barreja no ha d'arribar a bullir: hauria d'arribar als 65°C però no a més. Si no teniu un termòmetre de cuina, simplement aneu tocant la barreja de les clares ensucrades amb el dit, amb molt de compte, i així que noteu que els cristalls de sucre s'han desfet, ja podeu retirar-ho del foc.
  • Així que ho traieu del foc hi afegirem el suc de llimona.
  • Batem fins que es refredi i es formin pics consistents. No perdeu la paciència que tot plegat pot trigar una mica☺ 
  • Finalment afegirem el colorant si és que decidiu utilitzar-ne. No gaire, doncs amb unes gotes o una miqueta mica de pasta ja agafa color. El meu és el colorant amb pasta, de color turquesa de la casa Wilton.  
A partir d'aquí ja els podeu utilitzar com us sembli, ja sigui per a decorar o per fer-ne petites mossegades individuals. 

En el cas dels núvols, agafarem la merenga amb una cullera i formarem els núvols sobre una plata de forn amb paper sulfurat. Com que volem que la compota d'agrassó i la nata puguin anar a sobre, intentarem que ens quedi el centre més enfonsat que es vores.


Baixem el forn a 80°C i deixarem que la merenga s'assequi durant uns 95-100 minuts (dependrà una mica de la mida dels vostres núvols i de si els voleu completament secs) Quan estiguin, no els traurem pas del forn: els deixarem refredar a dins i els traurem passades unes hores quan ja siguin freds del tot.

I ja els podrem reservar.

Important: aneu amb compte amb el forn. Si els hi posem massa temperatura, pot ser que s'esquerdin tal i com podeu veure en una de les merengues de la foto. Millor menys temperatura i més estona de cocció/assecat.

Compota d'agrassó

A l'hora de fer la compota, tampoc vaig seguir del tot la recepta ja que vaig obviar l'espessant i el suc de raïm que contenia l'original per tal de rebaixar una mica les calories☺

Ingredients

  • 1 beina de vainilla 
  • 250 g d'agrassó
  • 110 g de sucre

Procediment


  • Obrim la beina de vainilla.
  • La posem juntament amb les groselles i el sucre dins un cassó a foc lent.
  • Anem remenant fins que el sucre es dissolgui del tot. 
  • Quan la compota arriba al punt d'ebullició, la deixem bullir uns 2 minuts i la retirem del foc.
  • Deixarem que es refredi i la guardarem a la nevera fins el moment de necessitar-la o fins a l'endemà.
  • Just abans d'utilitzar la compota o al cap de 24 hores, traurem la beina de vainilla i traurem les groselles.
  • Colarem el xarop per tal que quedi lliure de qualsevol pell o residu de la cocció i el tornarem a barrejar amb les groselles.
Ara ja la tenim preparada per utilitzar de seguida o per guardar-la en un contenidor hermètic a la nevera fins que la vulgueu fer servir. 

Igualment que queda molt bé amb la recepta que us porto avui, també podeu menjar-la amb iogurt natural o formatge fresc. 

Muntatge final dels núvols

A part dels núvols de merenga i de la compota, ens farà falta nata. 

La recepta original porta nata muntada. A mi em va semblar que amb la calor que fa aquest dies estaria bé que la nata estigués una mica més freda del que és habitual però sense arribar a ser un gelat. 

Ho podeu fer perfectament amb nata muntada però per si us interessa com ho vaig fer jo, doncs vaig agafar 100 grams de nata per muntar, 100 grams de llet sencera i 40 grams de sucre i ho vaig posar uns 20 minuts a la geladora (la nata sense muntar). Ho vaig fer servir tal qual, sense posar-ho al congelador. 

Així que per muntar el plat només cal agafar un núvol, posar-li al damunt una cullerada de nata i una cullerada de la compota d'agrassó. 


L'ideal és menjar-lo a mossegades sense preocupar-se gaire pels regalims☺ És el mateix que menjar una hamburguesa: regalima però si no regalimés no seria igual de bona!!! I us dic una cosa, la merenga aguanta més del que sembla!


A veure si us animeu! I...

...prepareu-vos que la setmana vinent ve MOLT carregada!!! Amb les cireres confitades i alguna coseta més☺

3 comentaris:

  1. Quina recepta més elaborada Dolors!!

    Jo només per la merenga ja m'animava a fer-la, que a casa ens encanta!

    Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. No Víctor, què va!!!! Sembla més feina de la que és perquè cada cosa, per separat, es fa molt ràpidament ;) I la merenga... jo... és que me la menjo sola!

      Elimina
  2. Quins dolços més originals!!! No he provat mai els agrassons, serà qüestió de tornar a Suïssa per tastar-los!!! Ja espero les receptes amb cireres que ens anuncies!!! Una abraçada!

    ResponElimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...